Leif Engström

Current


Leif Engström: The Night Leans Against the Balcony Door (Book)

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 9789153114536.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 9789153114536_1.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 9789153114536_2.jpg
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 9789153114536_3.jpg

https://konstigbooks.com/art/leif-engstrom-the-night-leans-against-the-balcony-door.html

Leif Engström’s work is among the most intriguing and important in a new generation of Swedish painters.

From the publisher:
Leif Engström’s poetic painting captures the mystical qualities of the suburban landscape as well as the dense forest. The works evoke a feeling of melancholy and wonder where the movements of light over city and nature play an important role. In close dialogue with art history, Engström sees himself as an urban explorer. Like a contemporary take on the impressionist flâneur, he finds inspiration in the surroundings of everyday life.

”The Night Leans Against the Balcony Door” is the first major monograph that collects and provides an overview of Engström’s work. The book presents paintings from almost a decade, where the earliest works are from 2015 and the latest completely new works for his solo exhibition at Skellefteå konsthall autumn 2024.

… Swedish:
Leif Engströms poetiska måleri fångar förortslandskapets så väl som den täta skogens mystiska kvaliteter. Verken frammanar en känsla av melankoli och under där ljusets rörelser över stad och natur spelar en viktig roll. I nära dialog med konsthistorien ter sig Engström som en urban upptäcktsresande. Likt en samtida tappning av den impressionistiska flanören hittar han inspiration i vardagslivets omgivningar.

”Natten vilar mot balkongdörren” är den första stora monografin som samlar och ger en överblick av Engströms produktion. I boken presenteras målningar från ett knappt decennium, där de tidigaste verken är från 2015 och de senaste helt nya verk till hans solouställning på Skellefteå konsthall hösten 2024.

Romantiken – ett sätt att se, Nationalmuseum, 26 september 2024–5 januari 2025

Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum

https://www.nationalmuseum.se/romantiken

Natten vilar mot balkongdörren, Skellefteå Konsthall, 5 oktober 2024 – 5 januari 2025

Leif Engström har under kort tid gjort sig ett namn i den svenska konstvärlden genom sina poetiska landskapsmålningar. Miljöerna han skapar genom färgval, komposition och materialbehandling utgår ofta från skisser han gjort i sin dator. Förlagor bestående av iscensatta collage uppbyggda av referensfotografier han tagit av sin närmiljö eller hittat på nätet.I hans bildvärld görs sinnestillstånd, minnen och platser synliga i gränslandet mellan naturen och det urbana. Återkommande i hans motiv är relationen mellan arkitektur och växtlighet, där människans närvaro gör sig påmind genom ett upplyst fönster eller en öppen balkongdörr. Engström gestaltar staden och landskapet som en scen på vilken betraktaren får utrymme att själv lägga till en berättelse. Han lämnar det öppet för åskådaren att göra egna associationer kring vad som kan ha ägt rum på platsen strax innan eller efter bildögonblicket.

I flera av hans målningar framträder ett landskap i skymningsdager, i afton eller morgonljus, som framkallar en bekant känsla hos betraktaren. Här finns ett släktskap med romantiken, där landskap, tid och väderlek ofta användes som symboler för människans inre stämningar. Även om Engströms målningar grundar sig i egna iakttagelser av miljöer, i en slags naturtrogenhet, anpassar han verkligheten till det bildspråk han tillägnat sig. De enkla kontrasterna i förening med en dämpad helhetston skaparharmoni, och de stiliserade mönsterbårderna som ofta ramar in eller bildar en form centralt i bilden bryter den naturtrogna verkligheten och skapar en gränsdragning mellan målningen och betraktarens värld.

Inslaget av det vardagliga, det som framkallar ett tillstånd och en känslostämning snarare än ett porträtt av en specifik plats, är centralt i hans måleri.

https://skelleftea.se/skelleftea-konsthall/skelleftea-konsthall/sidor/utstallningar/2024/leif-engstrom

En vagn i skogen
Cecilia Hillström Gallery , 30 mars – 6 maj 2023

https://chgallery.se/exhibitions/108-leif-engstrom-en-vagn-i-skogen/

We are pleased to present Leif Engström’s second solo show at the gallery, En vagn i skogen, featuring a new series of paintings. The exhibition follows his acclaimed gallery debut in 2021, En kvällspromenad.

Through Engström’s gaze, everyday surroundings are turned into mythical places charged with emotions of wonder, melancholy, and longing. The silhouettes of the city softly blend in with nature or the fringes of a forest. This time, however, Engström’s starting point is more personal with a focus on memory and loss. An interior inspired by his childhood home in Värmland, as well as objects connected to family members, come into play in paintings where actual and imaginary places are intertwined.

The exhibition derives its title from one of the larger paintings in the show, En vagn i skogen (A Trailer in the Woods). The warm glow from the lights inside the trailer is inviting – at the same time this home on wheels seems deserted. The yellow trailer has a special meaning for the artist as a place where a close relative once lived, but also as a symbol for something bordering between the familiar and the unknown. What happens when we are no longer here? The most mundane objects may trigger a strong emotional response when charged with personal memories. It is as if the melancholy feeling of the passing of time is materialized on the canvas.

As I understand his work, it is about exploring the borderland. The boundary theme is present in almost all of Engström’s paintings, in many differing ways: his scenes are often set in twilight, at the border between day and night, light and darkness; many show places between the forest and the city, and the imagined observer is one who – like me in the tunnel – is positioned between the solitude of the bystander and the community of the environments being observed.

– Excerpt from exhibition text by David Thurfjell, writer and professor of religious studies at Södertörn University

Hätila Ragulpr/Hjärtliga gratulationer
Örebro Konsthall, 11 februari – 19 mars 2023

Grottan, 2015 Olja på duk, 166 × 177 cm

Hätila Ragulpr eller Hjärtliga gratulationer är en utställning med verk ur Örebro kommuns konstsamling. Med inspiration av Öyvind Fahlströms manifest för konkret poesi från 1953, är utställningen en hyllning till Örebros brokiga och rika konstsamling. Urvalet har vuxit fram i en kollektiv process med konsthallens medarbetare och uppvisar olika möjliga blickar på samlingen. I konkretismen ses språket och dess beståndsdelar, orden och bokstäverna, som ett material i sig med oändliga möjligheter och riktningar likt hur ett improviserat jazzstycke kan framföras. Samlingsutställningens uppbyggnad leker också med utställningen som form och lämnar utrymme för att skapa egna fria associationer och tematiska kopplingar.

“Hätila Ragulpr på fåtskliaben” är ett citat ur A.A. Milnes saga om Nalle Puh. Det är texten som Uggla hjälpt Nalle Puh att skriva på I-ors födelsedagskort. Uggla menar själv att det står: Hjärtliga gratulationer på födelsedagen, och så är han också, enligt honom själv synnerligen lärd och klok.

Mer om Örebro kommuns konstsamling

Örebro konsthall ansvarar för kommunens konstsamling med nyinköp av konst och vård av samlingen som idag består av omkring 9000 verk. Förutom offentlig konst på gator och torg innehåller samlingen drygt 7 800 flyttbara konstverk, varav de flesta finns ute i kommunens olika verksamheter.

https://extra.orebro.se/orebrokonsthall/utstallningar.4.37473cf3159b243b4e1f7c.html

Stuff It
Bonniers Konsthall, 15 April – 2 April 2023

Solnedgång, 2023, Olja på duk 46 × 31,5 cm

I samband med Peter Geschwinds utställning After Image har Bonniers Konsthall öppnat upp ett av sina gallerier och välkomnat konstnärer att delta i en utställning. Måndag den 13 februari kom således konstnärer till Bonniers Konsthall med ett konstverk under armen och installerade det såsom de själva önskade.

Initiativet är en uppföljare till Stuff it som ägde rum 1998 på det konstnärsdrivna galleriet Ynglingagatan 1, där Geschwind var drivande. Det icke-kommersiella galleriet växte fram ur en rådande frustration över den etablerade konstscenens stagnation. Således producerades Stuff it med viljan att utmana ramarna för utställningsproduktion och format. Under en specifik dag bjöds konstnärer in för att hänga sina verk. Utställningen var alltså till hälften en social tillställning där mötet mellan konstnärer stod i fokus. Med Stuff it på Bonniers Konsthall har vi hoppats återskapa den andan och bli en plats för konstnärer att mötas, hänga konst och samtala.

Den resulterande utställningen på Bonniers Konsthall är således en kakafoni av konstnärskap. Måhända till synes en salig röra, men en sådan som står för något större och angeläget. https://bonnierskonsthall.se/utstallning/stuff-it/

10th anniversary exhibition
Group show with gallery artists, 29 September–17 December

From chgallery.se

”Join us in celebrating the gallery’s 10th anniversary! To mark this milestone, we have gathered our gallery artists in a group show, featuring new works made especially for this occasion. The group show will evolve over time and runs through two exhibition periods to 17 December.

The past decade has been characterized by dramatic events – especially over the past few years. We would like to thank our artists for their support, positive attitude and determination to continue working, exhibiting and showing their works at the gallery and elsewhere. Without you the gallery wouldn’t exist. Art is important in so many ways – especially in turbulent times. We believe that it should be experienced live, where the gallery context offers a platform for meetings and discussions.

During our first 10 years we have been encouraged by the positive response we have received with respect to our program. Thank you to all visitors, art lovers, collectors, institutions, museums, art critics and everyone else who has shown interest in the gallery’s exhibitions, talks and events over the past years.

In the 10th anniversary exhibition we will present works by Johan Bergström Hyldahl, Carl Boutard, Dit-Cilinn, Leif Engström, Johannes Heldén, Mats Hjelm, Linda Hofvander, Clay Ketter, Katja Larsson, Sonja Larsson, Kristina Matousch, Ebba Matz, David Molander, Tova Mozard, André Nordström, Elin Odentia, Olivia Pettersson Fleur, Anna-Karin Rasmusson, Samaneh Reyhani, Lovisa Ringborg, Linnea Rygaard, Sigrid Sandström, Fredrik Söderberg, Alexander Tallén and Per Wizén.”

Vårsalongen 100 år, Liljevalchs Konsthall, 20 maj – 21 augusti 2022

I sommar sjösätter Liljevalchs den uppskjutna jubileumsutställningen Vårsalongen 100 år. Här visas en kavalkad av kända konstnärer från salongens generösa historia från 1921 till idag.

Vårsalongen är med sina dryga 100 år på nacken – i princip – landets äldsta obrutna utställningsformat. Sedan starten 1921 har den kommit att bli en kär och envis tradition som med tiden vuxit till en riktig folkfest. Jubileumsutställningen Vårsalongen 100 år visar ett axplock ur salongens digra historia och samlar cirka 200 konstnärer som någon gång debuterat eller just varit med på Vårsalongen.

I de tolv salarna bjuds det på ett härligt spektakel med allt från dåtidens mästare, Sigrid Hjertén, Einar Jolin och Sven X-et Erixson, till några av vår tids mest folkkära konstnärer som Lars Lerin och Lena Cronqvist. Givetvis med samma bredd och öppenhet i konstnärliga uttryck som kommit att utmärka Vårsalongens lyskraft – måleri, skulptur, video, foto och teckning, grafik, formgivning, hantverk och installationer. Liljevalchs

Stockholm konst gästar Liljevalchs+
2 februari – 20 mars
2022

Stockholm konst ansvarar för stadens konstsamling. Ett sparsmakat urval ur de konstinköp som gjordes under åren 2020 och 2021 visas på Liljevalchs+.

Genom en blandning av material, tekniker och uttryck bjuder utställningen på ett visuellt äventyr där särdragen är viktigare än likheterna.

Stockholms stad började förvärva konst för mer än hundra år sedan. Det är en av Sveriges största konstsamlingar i offentlig ägo, en samling som ständigt växer. Idag består den av 32 568 verk och inbegriper måleri, grafik, akvarell, teckning, fotografi, skulpturer och objekt.

Som helhet är stadens konstsamling precis som den ska vara: spretig, egensinnig, dynamisk och självständig. Ibland avspeglar den aktuella konsttrender. Ibland representerar den just det som på något sätt avviker. Alltid präglas den av stort konsthistoriskt värde som tidsvittne.

Det gemensamma för urvalet är att alla verken köptes in under 2020–2021 och skapades av idag verksamma konstnärer. De kommer dock från olika generationer, skapar i olika tekniker och söker olika uttryck. I varandras sällskap representerar deras konstverk fler särdrag än likheter. Presentationen vittnar således om konstens förmåga att trivas tillsammans trots olikheterna och att behålla sin unika karaktär i flerstämmiga sammanhang.

Medverkande konstnärer är Muhammad Ali, Anna Camner, Leif Engström, Ferdinand Evaldsson, Lars Kleen, Sara Möller, Elin Odentia, Stina Persson och Raha Rastifard.

Liljevalchs.se

Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2021

Leif Engström, född i Brunskog, Arvika 1992, numera boende och verksam i Stockholm, har utsetts till årets mottagare av Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium 2021. Stipendiesumman är 500 000 kronor.

Leif Engström studerade vid Gerlesborgsskolan i Stockholm 2013 – 2015 och utexaminerades 2020 från Kungl. Konsthögskolan. Han har haft separatutställningar på Rackstadsmuseet i Arvika, i Stockholm, Örebro och Karlstad och är representerad bland annat i Stockholm konst, SAK och Region Värmland.

Juryns motivering:

Leif Engström arbetar särskilt med måleri i stora format, ofta med landskap, växtlighet och förortsmiljöer, och möten mellan land och stad. Hans fascinerande verk ger uttryck för en spänningsladdad mystik och olika stämningar. Flera av hans verk kan leda associationen till en tradition av äldre nordiskt måleri från tiden omkring sekelskiftet 1900, som på ett intresseväckande sätt kombineras med referenser till japansk bildkultur, science fiction och magisk realism. Leif Engström har med sitt utforskande och nyskapande måleri utmärkt sig som en av de ledande konstnärerna i en yngre generation i Sverige. 

Årets jury har bestått av Karin Sidén, överintendent och museichef vid Prins Eugens Waldemarsudde, Sara Arrhenius, rektor vid Kungl. Konsthögskolan samt konstnärerna Ernst Billgren och Carl Hammoud.

Stipendiet delas ut på Prins Eugens Waldemarsudde den 16 november 2021.

Opulens

NWT

Svt Värmland

Värmlands Folkblad

Arvika Nyheter

P4 Jönköping

Värnamo Nyheter

Leif Engström